BADHUSET, SJUKHUSET, BAKNING OCH LIVET PÅ DE UNDERBARA LANDET

Helgen har verkligen varit kanon, en väldigt lugn helg faktiskt. 

 

Fredag - Startade fredagen redan vid halv sju, shit inte hänt sedan jag gick hem från jobbet tror jag... Något trött gick jag upp och fixade mig innan jag var tvungen att väcka Oden och få honom klar, hemsk man känner sig när man behöver väcka dem. Var dock illa tvungen då han skulle vara i Eksjö redan vid tjugo över åtta och träffa barnläkaren, då jag har grov reumatism som många redan vet antar jag och vi även har det på närmre håll i släkten så ska Oden gå på kontroller varje år från och med nu för att se så han inte är drabbad av det. Han har även den vanligare formen av barnastma som oftast växer bort så han fick testa ut en inhalator som han ska använda morgon och kväll hemma, och sedan andra mediciner vid behov och när han är mer påverkad av astman. Antingen växer det bort, som det oftast gör eller så blir han ett proffs på att kunna använda det när han känner att han behöver det.

Väl hemma igen packade vi väskorna och förbereda inför dagens tur med hela familjen till badhuset. Så mysigt att spendera en fredagseftermiddag i badhuset allihop, stora tjejen hade även med sig en kompis så det var fullt ös hela tiden. Nu har även pappan i familjen dykt med Oddan och sett vad han kan, kommer garanterat bli ett barn som är mer under vatten än över, ungefär som sin pappa helt enkelt... Oddan införskaffade sig även ett par nya snygga badbyxor då dem första var något tajta nu.

Trött men nöjd badkille efter en något längre stund i badet än vad det brukar vara på babysimmet. 

Sen vidare direkt till maxi för att inhandla fredagsmyset och middagen. Tjejerna önskade tacos innan det var färdiglekt för denna dagen, Tobias och jag velade tusen gånger om vad vi var sugna på. Slutade med storslaget fredagskäk, inget mindre än oxfiléplanka. Så tillsammans med tjejerna intog vi lite lättare käk i form av tapas och plockmat innan vi skulle förberedda plankan och mysa till det ordentligt. Fångarna på fortet är strandad här på fredagar som alltid önskas av den stora tjejen. När det väl var slut och klockan slog halv tio serverades det plankstek och god dricka, så sjukt gott verkligen!

Så när båda barnen hade somnat så placerade vi oss både mätta och belåtna i soffan och startade en film tillsammans med ännu mer gott i skålarna och sedan somnade hela familjen mätta, trötta och nöjda. Fantastisk fredagskväll på alla sätt och vis!

 

Lördag – Startades med frallfrukost och en mängd kaffe, innan vi bestämde vad dagen skulle innehålla. Oden och Tobias smet iväg på sitt håll medans tjejerna i huset hade en riktigt bakdag. Slutade med Dumlekakor, kladdkaksmuffins med smak av både vanilj och choklad samt en något misslyckad plåt med kolasnittar med Daim i, allt kan inte gå vägen varje gång haha. Mitt i allt tog även vetemjölet slut, då är det tur att man har en stor tjej som hjälpreda som för första gången cyklade själv ner till affären och handlade det, stort! Dock cyklar hon till skolan varje dag, jag vinkar av henne och om det passar sig åker Tobias alltid förbi och kollar när hon kommit fram, så smidigt när man kan lösa det så.

Efter allt bakande vilade vi oss och kollade lite film, och jag andades mest lugnet innan vi begav oss till affären igen och skulle handla till kvällens middag innan grabbarna i huset anlände hemåt. Oxfilé, potatisgratäng och sås, med baconlindad sparris stod det på menyn. Herregud vad oxfilé är gott, och Tobias får det alltid sådär perfekt verkligen, värt varje krona för att få maten sådär perfekt!

Oden somnade för natten som vanligt klockan sju och vi andra slöade ner oss i soffan framför tvin med lite gott i skålarna och vi alla tog sedan natt och somnade ovaggat…

 

Söndag – Vaknade redan vid sex när Tobias skulle åka neråt mor och far och jaga rådjur tillsammans med två andra som också körde igen Vetlanda så dem skulle samåka tidigt för att vara på plats skapligt. Har kommit in i någon dålig vana att jag har så svårt att somna om när Tobias larm har ringt, förr hade jag aldrig några problem med det och hörde oftast inte ens att han gått upp utan yrade till lite när han alltid pussar mig hejdå, men nu för tiden kan jag verkligen inte somna om, så träligt verkligen.

Vi andra tog en lugnare morgon innan vi också åkte neråt mor och far och skulle spendera dagen där i väntan på att dem skulle jagat klart. Där har det verkligen regnat konstant hela dagen men vid något lugnare regn tog vi oss ut på en promenad.

 

Oden var nog nöjdast som somnade direkt i vagnen och Tixie går knappt att få nöjd i skogen, där skulle hon kunna springa dag in och dag ut. Vilken hund skulle inte älska det dock, att få springa lös i skogen och roa sig med alla pinnar!

 

När jägare väl kommit till mor och far såg han såklart rådjur på åkern nedanför huset så han gav sig lika fort iväg igen och gick en runda efter dem. Under tiden åt vi andra älgbiffar i sås och pasta, älgfärsen var från den älgen som Tobias jaktlag sköt på älgjakten. Detta är verkligen en måltid med många minnen då jag som liten lärde mig att äta de hos mormor och morfar.

Tobias han dock inte mer än komma in, sätta sig och äta färdigt innan det ringde angående jobb och fick dra iväg på det direkt, och kommer även få vara iväg på det bra länge in på natten i natt. Det kan inte alltid bli som man tänkt sig helt enkelt. Vi andra åkte hemåt runt sju, då oden ska sova för natten och jag bara kan flytta över han från bilstolen till sängen sovandes, smidigt! Den stora i familjen passade på att äta kvällsmat och sedan packade ner läxorna i väskan inför morgondagens skola.  

Hoppas eran helg har varit lika bra som våran och nu ska iallafall jag ta kväller och inta sängen tillsammans med datorn och börja kolla på någon bra serie, har ni några tips att dela med er av så kommentera dem gärna. 

Familjen, Kärlek, Minnen, Oden, Ute på tur, Vardagen | |
Upp